8,8

200+ klantbeoordelingen (Bron: Springest.nl)

Zoek in deze site

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 18 januari, 2018

Vandaag zat ik op kantoor achter mijn laptop met een kop thee en een big smile op mijn gezicht praktijkopdrachten na te kijken van cursisten. Vorig jaar december hadden ze bij mij de Cursus Professional Organizer gevolgd en hebben, ter afronding van de cursus, een praktijkklant ‘georganiseerd’. Ongeorganiseerde administraties, volle mailboxen en onduidelijke bergruimtes werden op gestructureerde wijze aangepakt, georganiseerd en nieuw leven ingeblazen. Deze Organizers in spe hebben een vliegende start gemaakt met hun eerste klant. Ik vond het heerlijk om deze opdrachten te beoordelen. Bij het lezen van de verslagen zag ik het voor me: de Organizer en de klant, schouder aan schouder, stap voor stap de wanorde veranderen in overzicht, structuur en rust. Uitstel gedrag werd doorbroken en inzichten over keuzes maken zorgden voor vreugde. Thuis én op het werk. Zaterdag ga ik de opdrachten samen met de cursisten uitgebreid bespreken.

Al jaren roep ik dat ik met mijn activiteiten ‘heel Nederland’ wil organiseren. Met deze groep Organizers erbij wordt dat doel weer een stukje realistischer. In de reacties van de klanten die begeleidt zijn door de cursisten zag ik veel opluchting, rust en blijheid. Organizing brengt levensgeluk voor klant en Organizer. I love Organizing.

 

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 11 januari, 2018

Vanaf 1999 ben ik bezig heel Nederland te organiseren. Honderden huishoudens, bedrijven en duizenden mensen heb ik geholpen hun huishouden, werkwijze en leven te organiseren.  Dat doe ik met veel plezier, enthousiasme en succes.

Eind december werkte ik met Fleur op haar werkplek. Ze werkte ad hoc, was snel afgeleid en ronde zaken niet af. Tijdens de eerste Organizing dag hebben we samen haar stapels papier aangepakt, georganiseerd en een start gemaakt met haar werkplanning. Aan het begin van de tweede dag vroeg ik Fleur wat ze de eerste dag geleerd had. ‘Ik ben heel blij. Ik heb geleerd direct keuzes te maken over mijn werk in plaats van uitstellen. Ook kan ik mijn werk nu s’ avonds loslaten en slaap ik beter’ was haar reactie. Dit is de reden waarom ik dit werk doe.

Genoeg over mij. Wat zijn jouw plannen voor 2018? Ga je aan de slag en help je mee heel Nederland te organiseren?

Wil je beroepsmatig als Professional Organizer aan de slag?

Dan nodig ik je graag uit voor de kennismakingsbijeenkomst op zaterdag 20 januari.

Aanmelden kan hier.

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 22 november, 2017

‘Het gaat goed, ik ben heel blij.’ antwoordde Lucinda toen ik haar vanmiddag vroeg hoe het gaat met de organisatie van haar werk.

Een maand geleden heb ik haar intensief begeleid met het plannen en organiseren van haar werk. Toen ik haar bij aanvang vroeg waar ze in haar werk tegen aanliep antwoordde ze: ‘Ik wil leren dat ik niet steeds het gevoel heb het te druk te hebben, maar alles zoveel mogelijk onder controle. Ik wil goede prioriteiten stellen, en niet te perfectionistisch. Gaat al beter… En als ik beter inzicht heb in hoe vol m’n agenda is, kan ik ook beter ‘nee’ zeggen.’

Ik heb Lucinda in twee werksessie geleerd hoe ze haar werk anders kan plannen en organiseren. We hebben haar werkomgeving, werkwijze en werkplanning stap voor stap bekeken, concreet aangepakt en gebruiksklaar gemaakt zodat ze daarna kon werken vanuit een overzichtelijke planning met nieuwe inzichten en duidelijke doelen.

‘Werk je ’s avonds nog thuis?’ vroeg ik Lucinda vanmiddag. ‘Nee, ik werk niet meer thuis. Echt heerlijk’ zei ze. ‘Hoe is je dat gelukt?’ vroeg ik vervolgens. ‘Ik kan het werk nu beter loslaten omdat het gepland is in mijn agenda. Werkt heel goed. Het legitimeert me om nee te zeggen als iemand me wat vraagt waar ik dan geen tijd voor heb. Ik kan ‘aantonen’ dat ik geen tijd heb en dat geeft rust’.

We praatte verder en ze deelde dat het behoorlijk wennen was om haar grenzen aan te geven naar anderen. ‘Vandaag is er nog niemand boos geworden’ zei ze lachend toen ze haar gevoel wilde weergeven. ‘Zijn er nog andere zaken die nog aandacht nodig hebben?’ vroeg ik toen. Ze antwoordde: ‘Ik moet wel opletten als het te druk wordt. Dan tel ik eerst tot 10 om stress te vermijden’.

Tot slot zei ik. ‘Ik ben ook heel blij: je werkt niet meer ’s avonds, je geeft je grenzen aan en je hebt weer plezier in je werk’.

 

Categorie: Geen categorie | Auteur: Germo Bekendam | 13 november, 2017

Vorige week ontving ik een triest bericht: de grand lady van Professional Organizing, Anne-Lies van Overbeek is overleden op 73-jarige leeftijd.

Anne-Lies was de allereerste Professional Organizer in Europa én in Nederland. Haar wens was om mensen op praktisch gebied te helpen bij het organiseren van hun leven, huishouden of werk. Het duurde een jaar voor ze haar eerste klant had. Ze bleef geloven in haar idee: Professional Organizing.

In mijn begin jaren als Organizer heb ik een aantal jaren intensief met haar samengewerkt. Ze was energiek, inspirerend en zat vol met daadkracht. Deze daadkracht heeft ervoor gezorgd dat ze het beroep in Nederland op de kaart zette. Niet alleen op de kaart, nee ze ging ook aan het werk in gezinnen en bedrijven om orde op zaken te stellen. Vele mensen heeft ze geholpen, geïnspireerd en op weg geholpen. In binnen- en buitenland. Samen vlogen we de wereld over om vakgenoten, klanten en producenten van Organizing producten te bezoeken. Ook was zij degene die twee beroepsverenigingen opzette: eerst de European Professional Organizers (EPO) en daarna de Nederlandse Professional Organizers (NPO). Deze zijn later samengegaan in de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers (NBPO).

Ze had een hart van goud en deelde haar kennis, ervaring en inzichten met iedereen die daarvoor interesse had. Zo zat ze in het programma van Jos Brink, stond ze meermalen in de Volkskrant en heeft een boek geschreven over Organizing. Het zou geweldig zijn als dat boek alsnog uitgegeven wordt. Ik heb begrepen dat de inhoud klaar is.

Anne-Lies, bedankt voor alles wat je voor mij en onze beroepsgroep gedaan hebt. Jouw daadkracht, inspiratie en doorzettingsvermogen heeft veel op gang gebracht: een beroepsgroep van vele honderden Professional Organizers die nu dagelijks mensen in gezinnen en bedrijven op praktische wijze ondersteunen.

 

Categorie: Geen categorie | Auteur: Germo Bekendam | 6 november, 2017
Ik kijk terug op een geslaagde training. Gaande weg met vallen en opstaan onderweg met het self-management. Valt nog niet altijd mee. Maar in de kleine stappen zit de koerswijziging – sprak hij hoopvoller dan hij eergisteren nog dacht.
 
Deze tekst ontving ik vorige week van een klant na een Organizing training bij hem op kantoor.
 
Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 1 november, 2017

Vorige week ontving ik een mail van Shirley. Ik zat achter mijn laptop en liet de woorden binnenkomen. Wow. Mooi. Geweldig. Ze schreef over het organiseren van haar berging. Hoe deze stap voor stap was aangepakt. Dat het een enorme klus was en ze toch had doorgezet. Ze was nu klaar om te gaan verhuizen.

Shirley sloot de mail af met:  “Het helpt me goed en het mooiste van alles is dat ik er geestelijk enorm door wordt verlicht.”

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 15 oktober, 2017

Een aantal jaren geleden zat ik met een vriend te praten over mijn wens actiever te gaan sporten. Fitness training of iets dergelijks. “Ik zie het alleen niet zitten om drie keer in de week een uur naar de sportschool te gaan. Dat vind ik zonde van mijn tijd!” riep ik. “Dat moet toch anders kunnen? Alles kun je organiseren!” zei ik.

Hij begon te vertellen over een andere manier van fitness. “Ik ben fit in 20 minuten per week en train slechts één keer.” Ik viel stil en keek hem met ongeloof aan. “Hoe kan dan nou?” vroeg ik verbaasd. “Ga deze week maar met me mee, dan kun je het zelf uitproberen” vervolgde hij. Aangekomen bij de sportschool merkte ik dat ik het best spannend vond. Want hoe kun je nou sporten in slechts 20 minuten. Ook vond ik het raar dat ik gewoon in mijn spijkerbroek en shirt kon trainen. Maar goed, ik ging het gewoon uitproberen. Ik had een persoonlijke trainer die samen met mij zes oefeningen ging doen. Iedere oefening was gericht op het trainen van één bepaalde spiergroep. Ik deed onder andere een oefening voor de beenspieren. Intensief. Zwaar. Pijnlijk. Dit voelde heel onwennig! Na de zesde oefening was het klaar. Mijn lichaam was klaarwakker! Het voelde alsof ik een power boost had gekregen. Ik maakte een afspraak voor de week erop. Mijn lichaam mocht nu een week uitrusten. In die week konden de spieren herstellen en spierkracht opbouwen. Daarom was één keer in de week trainen voldoende. Ik had de dag erna behoorlijk wat spierpijn die in de loop van de week gelukkig verdween. De week erna ging de training een stuk soepeler en ik besloot deze vorm van sporten te blijven doen.

Ik train nu inmiddels vijf jaar op deze wijze en heb een vast moment in de agenda gepland: elke woensdag om 7.20 uur. Ik voel me na afloop fris, fit én energiek. Sporten op een efficiënte manier. Alles kun je organiseren!

 

 

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 6 oktober, 2017

Eind vorige maand was ik aanwezig als deelnemer bij de eerste landelijke training en intervisie groep voor Professional Organizers.

We waren met vier Professional Organizers en begonnen de ochtend met kennismaken en het delen van onze Organizing ervaringen, avonturen én uitdagingen. De diversiteit in de groep was groot, in werkervaring, levenservaring en persoonlijkheid. Er was een Organizer die alleen bij bedrijven actief is met één-op-één sessies, een Organizer gespecialiseerd in het werken met particulieren, een Organizer die nog niet actief met klanten werkt en ikzelf. Het was inspirerend te horen hoe iedereen met zijn werk bezig is en ook zijn eigen klanten aantrekt.

Daarna gingen we verder met theorie over wat intervisie is en hoe je het als professional kunt toepassen. De methodiek en het stappenplan van een intervisie sessie zorgen voor structuur en duidelijkheid. Iets waar ik als Organizer natuurlijk van hou!

Na de lunch gingen we de theorie in de praktijk toepassen. We begonnen met de casus van een van de Organizers. Er kwam van alles los: inzichten, emoties en oplossingen. De IntervisieCoach intervenieerde geregeld om ervoor te zorgen dat we niet afdwaalden en hielp ons om de juiste vragen te stellen. Daardoor ontstond er echte verdieping. Wat zit er achter de vraag die gesteld wordt. Het inzicht in de eigen situatie en de aanwezige blokkades werden heel duidelijk. De reactie van de Organizer op deze intensieve sessie was: “Waardevol, pittig en leerzaam.”

Na afloop hebben we onze ervaring met deze training en intervisie sessie besproken en kwamen tot de conclusie dat dit zeker een vervolg krijgt.

De volgende Training Intervisie voor Professional Organizers is gepland voor andere Organizers die willen aansluiten. Bij de lunch kunnen de Organizers uit de eerste intervisiegroep aansluiten voor het middagprogramma waar twee intervisie casussen besproken worden.

De eerstvolgende training staat gepland op zaterdag 18 november 2017.

Je bent van harte welkom!

Meer details over de Training Intervisie voor Professional Organizers kun je hier vinden.

 

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 28 september, 2017

Vandaag start de cursus Professional Organizer die ik geef op onze cursuslocatie in Harderwijk.

Ik neem de cursisten mee in mijn wondere wereld van Professional Organizing. Theorie, anekdotes en anekdotes . Verhalen van Organizing avonturen die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt. Vol met successen, blunders en vooral plezier. Want plezier is waarom ik als Organizer gestart ben. Ik ervaar heel veel plezier in het begeleiden van mensen in hun werk- en leefomgeving. In het creëren van overzicht, structuur én daardoor meer levensgeluk.

Vandaag en morgen mag ik deze kennis, ervaring en verhalen doorgeven aan de deelnemers van de cursus die vandaag start.

Ik heb er zin in!

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 14 september, 2017

To Do or not To Do?

Vandaag had ik een telefoongesprek met een ondernemer uit een netwerkclub waar ik sinds kort lid van ben.

Ter voorbereiding op onze afspraak had hij de website van mijn bedrijf bezocht en uitgebreid gelezen. Hij gaf enkele complimenten over de uitstraling van de site en de inspirerende inhoud. Wat bleek nou? Na het lezen van de verhalen en producten over het organiseren van je werk had hij een hele ochtend besteed aan het organiseren van zijn eigen kantoor. Hij had al zijn ordners, paperassen én kantoorspullen georganiseerd. Hij had zelfs nieuwe kantoorbenodigdheden aangeschaft. Met veel plezier luisterde ik naar zijn enthousiaste betoog. Hij klonk als een pratende folder. Ik was positief verrast over de impact van zijn bezoek aan de website.

Vervolgens vertelde hij dat hij tijdens de werkdag graag met een ‘leeg hoofd’ werkt in plaats van een hoofd vol met allerhande zaken die gedaan moeten worden. Hij vervolgde zijn verhaal over het gebruik van To Do lijstjes.

En dat is waar we als professionals vaak mee te maken hebben. Een hoofd vol met gedachten en things to do. Veel mensen zoeken hun heil daarom in To Do lijstjes. Waarom werken deze vaak niet?

Het heeft te maken met de vorm, inhoud en de concreetheid van deze lijstjes. Allereerst de vorm. Als je To Do’s op een los briefje schrijft is de kans groot dat dit briefje zoekraakt. Herkenbaar? Een mooi vormgegeven schrijfblok werkt vaak beter. Het is herkenbaar en nodigt uit om met zorg en aandacht gebruikt te worden.

Vervolgens de inhoud. Wat schrijf je op je To Do lijst? Is het wel goed leesbaar of is het een onleesbare krabbel? Een duidelijk onderwerp met daarbij vermeldt wat je moet doen? Dit is bepalend voor het succes van de opvolging. Op het moment dat je het leest weet je precies wat er gedaan moet worden.

Het derde punt is de concreetheid van de lijst. Hoe concreter hoe beter! En daar bedoel ik mee; wanneer ga je de To Do uitvoeren en hoeveel tijd is daarvoor nodig? Deze laatste stap wordt door veel mensen overgeslagen. Dat is de reden waarom To Do lijstjes niet werken. Het blijft dan bij het opschrijven van de To Do en de opvolging blijft achterwege.

Wanneer werkt een To Do lijst wel? Samengevat:
1. Kies een schrijfblok (of app) waar je jouw To Do’s een plaats kunt geven.
2. Omschrijf je To Do zo specifiek mogelijk: het onderwerp én jouw eerstvolgende actie.
3. Bepaal wanneer je de To Do gaat uitvoeren en hoeveel tijd je eraan wilt besteden.

Voordat je een To Do op je lijst zet stel jezelf dan kritisch de vraag: To Do or not To Do?

 

Volgende pagina »