8,8

200+ klantbeoordelingen (Bron: Springest.nl)

Zoek in deze site

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 28 september, 2017

Vandaag start de cursus Professional Organizer die ik geef op onze cursuslocatie in Harderwijk.

Ik neem de cursisten mee in mijn wondere wereld van Professional Organizing. Theorie, anekdotes en anekdotes . Verhalen van Organizing avonturen die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt. Vol met successen, blunders en vooral plezier. Want plezier is waarom ik als Organizer gestart ben. Ik ervaar heel veel plezier in het begeleiden van mensen in hun werk- en leefomgeving. In het creëren van overzicht, structuur én daardoor meer levensgeluk.

Vandaag en morgen mag ik deze kennis, ervaring en verhalen doorgeven aan de deelnemers van de cursus die vandaag start.

Ik heb er zin in!

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 14 september, 2017

To Do or not To Do?

Vandaag had ik een telefoongesprek met een ondernemer uit een netwerkclub waar ik sinds kort lid van ben.

Ter voorbereiding op onze afspraak had hij de website van mijn bedrijf bezocht en uitgebreid gelezen. Hij gaf enkele complimenten over de uitstraling van de site en de inspirerende inhoud. Wat bleek nou? Na het lezen van de verhalen en producten over het organiseren van je werk had hij een hele ochtend besteed aan het organiseren van zijn eigen kantoor. Hij had al zijn ordners, paperassen én kantoorspullen georganiseerd. Hij had zelfs nieuwe kantoorbenodigdheden aangeschaft. Met veel plezier luisterde ik naar zijn enthousiaste betoog. Hij klonk als een pratende folder. Ik was positief verrast over de impact van zijn bezoek aan de website.

Vervolgens vertelde hij dat hij tijdens de werkdag graag met een ‘leeg hoofd’ werkt in plaats van een hoofd vol met allerhande zaken die gedaan moeten worden. Hij vervolgde zijn verhaal over het gebruik van To Do lijstjes.

En dat is waar we als professionals vaak mee te maken hebben. Een hoofd vol met gedachten en things to do. Veel mensen zoeken hun heil daarom in To Do lijstjes. Waarom werken deze vaak niet?

Het heeft te maken met de vorm, inhoud en de concreetheid van deze lijstjes. Allereerst de vorm. Als je To Do’s op een los briefje schrijft is de kans groot dat dit briefje zoekraakt. Herkenbaar? Een mooi vormgegeven schrijfblok werkt vaak beter. Het is herkenbaar en nodigt uit om met zorg en aandacht gebruikt te worden.

Vervolgens de inhoud. Wat schrijf je op je To Do lijst? Is het wel goed leesbaar of is het een onleesbare krabbel? Een duidelijk onderwerp met daarbij vermeldt wat je moet doen? Dit is bepalend voor het succes van de opvolging. Op het moment dat je het leest weet je precies wat er gedaan moet worden.

Het derde punt is de concreetheid van de lijst. Hoe concreter hoe beter! En daar bedoel ik mee; wanneer ga je de To Do uitvoeren en hoeveel tijd is daarvoor nodig? Deze laatste stap wordt door veel mensen overgeslagen. Dat is de reden waarom To Do lijstjes niet werken. Het blijft dan bij het opschrijven van de To Do en de opvolging blijft achterwege.

Wanneer werkt een To Do lijst wel? Samengevat:
1. Kies een schrijfblok (of app) waar je jouw To Do’s een plaats kunt geven.
2. Omschrijf je To Do zo specifiek mogelijk: het onderwerp én jouw eerstvolgende actie.
3. Bepaal wanneer je de To Do gaat uitvoeren en hoeveel tijd je eraan wilt besteden.

Voordat je een To Do op je lijst zet stel jezelf dan kritisch de vraag: To Do or not To Do?

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 7 september, 2017

Enige tijd geleden zat ik met Karin heerlijk te lunchen. Karin is enkele jaren geleden gestart als Professional Organizer en vertelde me dat ze naast het Organizen ook actief is als IntervisieCoach.  Ze vertelde me wat voor impact de intervisie had op de professionals waarmee ze werkte. Bij mij viel er toen een kwartje. Ik moest denken aan de vele gesprekken met oud cursisten over hun werkzaamheden en uitdagingen waar ze regelmatig mee te maken hebben. Uitdagingen die niet altijd direct een pasklare oplossing hebben en waarvoor verder onderzoek nodig is voor het krijgen van inzichten en antwoorden.

Het leek mij een goed idee om de kennis en ervaring van Karin als Professional Organizer én Intervisiecoach toegankelijk te maken voor Organizers die graag bezig zijn met de magie van Organizing en dit met elkaar willen delen en versterken.

Ik stelde Karin voor een dag te plannen voor Organizers met als thema Intervisie. Dat was niet tegen dovemans oren gezegd. Een unieke training intervisie volledig afgestemd op Organizers is gemaakt. Leerzaam, verdiepend en vol met praktische tips. Een bijpassende datum werd geprikt.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en zijn er voldoende inschrijvingen om de training door te laten gaan. Goed nieuws!

Ben je nieuwsgierig geworden? Klik hier voor het dagprogramma en de details.

We zien je graag op 23 september aanstaande!

Wij hebben er ontzettend zin in!

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 6 september, 2017

Ik zat in de auto met René, verkoopdirecteur van een snelgroeiend succesvol internetbedrijf. René reed en we zaten te gieren en te brullen over een voorval bij hem op het werk. We waren onderweg naar zijn kantoor. “Wat is dat voor vreselijk stank?” riep ik en kneep mijn neus dicht. “Geen idee waar je het over hebt” antwoorde René. Ik draaide me om en keek naar de achterbank alsof ik daar het antwoord op mijn vraag zou krijgen. Deze lag vol met dozen promotiemateriaal, gebruikte schrijfblokken, pennen, kledingstukken, schoenen, een das, boodschappentassen en nog veel meer. Een behoorlijke warboel. Ik kreeg het idee dat René in zijn auto woonde. “Wat is hier gebeurd?” vroeg ik hem. We raakten in gesprek en hij gaf aan dat hij een chaoot was en het graag anders zou willen. “Maar hoe moet het anders?” riep hij quasi nonchalant. “Eens een chaoot, altijd een chaoot!” Aangekomen bij hem op kantoor parkeerde hij zijn auto bij de ingang van het magazijn. Hij stapte uit en haalde een bezem uit de kast en duwde een grote kliko richting zijn auto. Blijkbaar had ons gesprek hem in beweging gezet. “Ik ga deze auto even leegharken!’ riep hij terwijl hij bulderde van het lachen. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Hij harkte met de bezem de achterbank leeg. De boodschappentassen en schrijfblokken gooide hij resoluut in de kliko. Hij vond allerhande contracten en andere werk gerelateerde paperassen. “Ooo, dit is wel heel belangrijk. Dit is een overeenkomst die veel omzet vertegenwoordigd” zei René en liet een getekend contract zien van een klant. “En dit dan! Dit is een diepvrieskip! Wat een lucht! Deze heb ik drie weken geleden gewonnen bij een spelletje poker met de familie. Daarom rook jij die stank!” gierde hij. “Dit moet anders, ik wil dit niet meer! Je moet me helpen. Dit is toch jouw werk?” zei hij met een serieuze blik in zijn ogen. “Dat ga ik doen René, ik ga met je aan het werk. Organiseren kun je leren!” zei ik en vervolgens maakten we een afspraak om aan de slag te gaan.

 

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 29 augustus, 2017

Hoe gaat het met jou en je werk? Zit je nog op je plek? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging?

De zomer is een mooi moment om daar eens over na te denken. Wellicht heb je tijdens je vakantie nagedacht over wat je graag zou willen doen met je werk. Over hoe je jouw talent beter kan gaan gebruiken én waar jij blij van wordt.

Ik zal je vertellen hoe dat bij mij ging. Daar zat ik dan achter mijn clean desk. Wat ga ik nu doen? Wat wil ik met mijn carrière? Waar wordt ik blij van? Ik had net mijn baan opgezegd als directeur bij een MKB-bedrijf wat mede door mijn inbreng van A tot Z georganiseerd was. Het was winstgevend en klaar om verkocht te worden. Wat nu? vroeg ik mezelf af. Ik wilde mensen helpen. Concreet, praktisch en met snel zichtbaar resultaat! Maar hoe?

Ik las in de krant over Professional Organizing en toen viel het kwartje. Dit is het! Daar wilde ik meer van weten. Ik ging op onderzoek en ontdekte dat Professional Organizing de rode draad was in mijn werk en leven. Wanorde omzetten in orde. Chaos ontrafelen en overzicht creëren. Antwoorden vinden op praktische problemen.

Na een vakantie van zes weken was ik nog steeds enthousiast over Professional Organizing. Ik ben toen gestart als Professional Organizer en heb sindsdien vele duizenden mensen in binnen- en buitenland geholpen met het organiseren van hun werk, huishouden en leven. De resultaten hiervan? Uit een klantonderzoek bleek onder meer dat klanten beter overzicht hebben over hun spullen en meer te genieten van de eigen leefomgeving. Meer levensgeluk dus!

Wil je mensen helpen? Wil je het verschil maken? Ben je goed in organiseren?

Dan is de cursus Professional Organizer wellicht het antwoord op jouw volgende stap.

Graag nodig ik je uit de informatie in de bijlage te bekijken. Als je er enthousiast of nieuwsgierig van wordt ben je welkom bij de kennismakingsbijeenkomst op zaterdag 9 september aanstaande.

Nu al zin om mee te doen met de cursus? De eerstvolgende cursus staat gepland op 28 en 29 september met het terugkommoment op 11 november. Er is nog plaats beschikbaar.

Aanmelden kan hier.

Ik zie je reactie tegemoet!

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 20 juli, 2017

“Het gaat eigenlijk redelijk goed” zei Ellen vanmiddag toen ik haar vroeg naar de voortgang na onze laatste afspraak. Het klonk als twijfeltaal van iemand die nog niet kon geloven wat er gebeurd was.

Enkele maanden geleden kreeg ik via, via contact met Ellen, een professional met een eigen praktijk. Tijdens onze eerste ontmoeting vroeg ik waar ze naar op zoek was. “Ik wil leren de dingen af te maken waar ik aan begonnen ben” zei ze. “Ik ben gauw het overzicht kwijt en kom niet meer tot het doen van dingen!” Vervolgens kwam er een waslijst van zaken waarom het tot nu toe nog niet gelukt was. “Ik ben behoorlijk perfectionistisch, heb de lat heel hoog liggen én ik vind dat ik het zelf moet kunnen”. Dit is voor mij heel herkenbaar. Veel mensen vinden dat ze zichzelf moeten kunnen organiseren en vinden het lastig om zich kwetsbaar op te stellen en de hulp van een ander in te schakelen.

“Dat kan anders” zei ik tegen Ellen en vertelde hoe ik haar kon begeleiden. “Ik heb veel sessies nodig” zei ze vervolgens. Toen ik haar vroeg of ze met me aan het werk wilde zei ze fel: “Ik heb er geen zin in, maar ik ga het wel doen. Het is écht nodig!”. We planden een aantal sessies bij haar op kantoor. Stap voor stap hebben we toen haar manier van werken bekeken en besproken. Stapels papier werden georganiseerd, de werkflow doorgenomen en de agendaplanning werd onder de loep genomen.

Na enkele sessies was ze niet tevreden met haar bereikte resultaat. Ze was teruggevallen in haar oude patroon van dingen half afmaken en uitstellen. Een nieuwe sessie werd gepland waarin we haar planning in nog meer detail gingen uitwerken. “De rest kan ik zelf wel afmaken” zei ze aan het einde van de werksessie. We maakten een nieuwe afspraak voor een aantal weken later.

Deze werksessie was drie weken geleden. “Ik heb niets gedaan met hetgeen we de vorige keer besproken hebben.” zei ze met een schuldgevoel in haar stem. “Waarom heb je me niet gebeld, zoals afgesproken?” vroeg ik haar. “Ik vond dat ik het zelf moest kunnen en heb het laten liggen” was haar reactie. We besloten de eerder besproken werkplanning samen stap voor stap door te nemen en in haar digitale agendasysteem te zetten. Vervolgens spraken we af dat ik haar drie weken later zou bellen, vandaag dus.

Toen ik haar vandaag belde en vroeg hoe het ging met haar planning antwoordde ze: “Het gaat eigenlijk redelijk goed”. Dat vond ik vaag klinken en vroeg door naar details. “Ik heb mijn werk af voordat ik naar huis ga en ben dan klaar. De werkplanning staat nu in mijn agenda. Dat is visueel, het helpt me dat het er staat. Ik weet wat ik moet doen en doe het nu ook! Ik ben er heel blij mee” antwoordde ze krachtig. “Dat klinkt als een doorbraak” zei ik. “Ja, inderdaad. Een doorbraak! Ik heb nu een stramien waar ik me aan kan vasthouden” ze3i Ellen. Vervolgens vertelde ze dat ze nu drie weken vakantie heeft en het werk echt kan loslaten.

Met een goed gevoel beëindigde ik het gesprek en voelde de doorbraak die Ellen gehad heeft. Dit is waar mijn werk over gaat. Organiseren werkt!

 

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 13 juli, 2017

Ik heb het gevoel dat ik nog meer wil doen om onze beroepsgroep op de kaart te zetten. Een klant riep tijdens een training luidkeels door de ruimte: “Jullie moeten meer lawaai maken als Professional Organizers!” en daarna zei ze: “Waarom heb ik nog nooit gehoord van een Professional Organizer en wat die voor mij kan betekenen?” Ik was blij verrast met haar opmerking en ik vroeg haar wat ze hiermee bedoelde. Ze vertelde dat ze ervan baalde dat ze niet eerder van het bestaan van Professional Organizers had gehoord omdat ze die hulp en begeleiding al veel eerder had kunnen gebruiken! Ik vond het een uitnodiging als Organizer nog meer ervaringen te delen, verhalen te vertellen en enthousiast over mijn beroep te praten met anderen.

Mijn wens is de bekendheid van Professional Organizing te vergroten en als beroepsgroep meer impact te maken. Want hoe gaaf zou het zijn als meer mensen met behoefte aan overzicht en structuur in hun leven sneller en vaker aan een Professional Organizer denken om hen te begeleiden? Meer werk voor ons allemaal? Meer levensgeluk voor alle betrokkenen?

Hoe kunnen we onze impact als Organizers vergroten? Door het bundelen van onze krachten en meer te gaan samenwerken. Van elkaar leren. Regelmatig ervaringen uitwisselen, visies delen en uitdagingen bespreken.

Waar beginnen we? Hoe krijgen we mensen bij elkaar? Wie vragen we daarvoor? Na onderzoek kwamen Karin en ik tot de conclusie dat we het professioneel aan wilden pakken. Omdat de markt er niet voorziet in een landelijk netwerk voor professionele (begeleide) intervisie hebben wij besloten met het starten van een georganiseerde en gestructureerde vorm van intervisie. Dit versterkt Organizers en daarmee de beroepsgroep. We hebben een Intervisie Training speciaal voor Professional Organizers ontwikkeld. Deze training heeft als doel Professional Organizer handvatten te geven om op een professionele manier een eigen Intervisiegroep op te zetten. Met een beproefd format wat toegang geeft tot verdere verdieping en ontwikkeling als Organizer.

De training wordt gegeven door Karin Bustraan, Professional Organizer én IntervisieCoach. Zij leert je en laat je ervaren wat professionele intervisie is en hoe het jou kan verdiepen en ontwikkelen in je vak. Tijdens de training ga je samen met andere gelijkgestemde Organizers actief aan de slag. Je leert als Organizer hoe je de kwaliteit van je eigen manier van werken kunt verbeteren, je eigen zelfreflectie kan optimaliseren en daardoor waardevoller bent voor jouw klant.

Hoe weet je hoe de soep smaakt? Door ervan te proeven. Heb je zin om een dag ervaringen te delen,  te leren en te verdiepen? Wil je zelf ook een professionele Intervisiegroep starten? Te genieten van een dag met gelijkgestemden?

Dan zien we je graag op 23 september! Aanmelden kan hier.

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 6 juli, 2017

Vorige maand werkte ik met Diana, een ambitieuze Finance professional die dit jaar wel op vakantie wil. Een gekoesterde wens van haar én haar man.

Ze vertelde me dat ze al drie jaar achtereen geen zomervakantie had gehad omdat ze haar werk niet kon overlaten aan collega’s tijdens haar afwezigheid. Toen ik vroeg hoe dat zat gaf ze aan dat ze geen goed overzicht had van haar werk en het niet aandurfde haar collega’s daarmee lastig te vallen.

Haar partner had aangegeven dat de maat vol was. Er moest nu iets gebeuren. Hij wilde met haar op vakantie, zonder laptop en zonder werkgedoe. Na een aantal slapeloze nachten besloot ze toe te geven aan haar eigen onvermogen en gevoel te falen en hulp te zoeken. Ze belde mij.

Samen met Diana heb ik gekeken hoe we haar werk overzichtelijk en overdraagbaar konden maken. Ze heeft eerst een lijst met aandachtspunten en acties gemaakt die in haar hoofd zaten. Zaken als lopende projecten met bijbehorende status, openstaande vragen en ook werkzaamheden die uitgesteld konden worden. Dit zorgde direct voor overzicht en rust. “Het valt eigenlijk wel mee!” riep ze verwondert tijdens de lunch. Ze gaf aan dat er eigenlijk niet veel overgedragen moest worden. Ze maakte een afspraak met de betrokken collega’s om de overdracht van haar werk en het afhandelen van telefoontjes en mail te bespreken.

Daarna hebben we haar werk én privé planning voor én na de vakantie doorgenomen. Ze heeft nu een realistische planning waar ze concreet mee verder kan. Zo kon nu haar werk met een goed gevoel loslaten.

Daarom gaat ze dit jaar wel op vakantie!

 

Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam | 12 juni, 2017

In mijn vorige leven was ik actief in de schoonmaakwereld. Bij het bedrijf waar ik werkzaam was ontwikkelden we complete schoonmaaksystemen voor onder andere de horeca, MKB-bedrijven en winkelketens. Het was organiseren op schoonmaakgebied. Structuur in bedrijfshygiëne.

Op een gegeven moment hadden we samen met de heer Liem, een extern opleider en toenmalig dé specialist op schoonmaakgebied in Nederland, een opleidingsprogramma ontwikkeld voor onze eigen medewerkers. Een train-de-trainer programma. Ik wilde zelf ook graag meer leren over het schoonmaak vak. Het was een heel uitgebreid en interessant programma waarin ook de cirkel van Sinner uitgebreid aan de orde kwam. Deze cirkel gaat over de vier factoren chemie, beweging (mechanische kracht), tijd en temperatuur die bij schoonmaken een rol spelen. De heer Liem had een bijzondere manier van trainen en voor mij was schoonmaken sindsdien niet meer gewoon schoonmaken. Nee schoonmaken was wetenschap! Hij bracht ons in beweging. Letterlijk en figuurlijk. We gingen ook zelf schoonmaken. Wat een genot om met deze man te werken en door hem getraind te worden. Ik heb genoten van zijn wijze leerlessen.

We weten allemaal dat het combineren van theorie en praktijkleren een mooie mix is. Hetgeen me het meest is bijgebleven was een opmerking van Liem die bij me na resoneerde als een slogan: Als je stopt met leren hou je op te bestaan!

Wanneer heb jij voor het laatst wat geleerd?

 

 

Categorie: Cursus Professional Organizer | Auteur: Germo Bekendam | 6 juni, 2017
They don’t know what’s gonna hit them! Dit is wat een Amerikaanse Professional Organizer tegen me zei over de impact van het werk van een Professional Organizer.
 
Vandaag ben ik bezig de laatste puntjes op de i te zetten voor de cursus Professional Organizer die deze week start. Op de valreep meldde zich vandaag nog een deelnemer aan. Een van de vragen die ik stel als iemand zich aanmeldt voor de cursus is of degene zich ook een Organizer voelt. Het antwoord was ook nu weer: jazeker! In mijn beleving zit het Organizing in je DNA of niet. Dat was ook bij deze cursist het geval.

In de cursus ga ik het uitgebreid hebben over de impact van Professional Organizing en wat onze begeleiding bij klanten in beweging zet.  Vaak gebeurd er veel meer dan de klant vooraf voor mogelijk had gehouden. Dat is waar de Amerikaanse Organizer op doelde. Een voorbeeld hiervan is een directeur van een onderwijsinstelling die het inzicht kreeg veel ruimer en minder te gaan plannen. In plaats van alleen afspraken in te plannen in de agenda ging deze nu ook voorbereidingstijd en tijd vrijmaken om na de afspraken zaken te verwerken.

Waar ben ik met mijn beroep mee bezig? Mensen helpen op praktische wijze en ze in beweging krijgen. Ik heb weer veel zin om mijn ervaringen, avonturen en kennis te delen met de cursisten deze week.

 

« Vorige paginaVolgende pagina »