“Is dat wel zo’n goed idee?” vroeg de man achter de balie bij de Kamer van Koophandel toen ik me inschreef als ondernemer in juni 1999. “Heb je zelf wel eens een bedrijf gestart?” vroeg ik hem op rustige toon. “Nee” was zijn reactie. Ik gaf aan dat ik de inschrijving in het handelsregister door wilde zetten en vertrok daarna met mijn Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel.

Dat was het begin van mijn avontuur als Professional Organizer en ondernemer. Mensen op praktisch gebied begeleiden bij het organiseren van hun werk, huishouden en leven. Mijn missie: meer levensgeluk creëren voor mijn klanten door niet op te ruimen maar te organiseren. Inzicht brengen, structuur en overzicht realiseren en rust laten beleven.

In de afgelopen jaren heb ik met duizenden mensen gewerkt. Er is veel, heel veel georganiseerd in kasten, bureaus en archiefruimtes. In de digitale omgeving zijn G-schijven, mailboxen en digitale agenda’s getransformeerd. Wat mij het meest fascineert zijn de dingen die niet direct zichtbaar zijn: bijvoorbeeld de gedragsverandering bij een directeur tijdens het Organizing proces wat ervoor zorgde dat hij zijn baan niet heeft opgezegd terwijl hij dat wel van plan was. Of de leerkracht van een school die weer goed slaapt en met een opgeruimd hoofd en uitgerust voor de klas staat. Een klant formuleerde het als volgt: “De methode van Organizing Works is één van de beste manieren om patronen te doorbreken. Je word je bewust van de onbewuste valkuilen en blinde vlekken die je dagelijks leeft.”

De energie die vrijkomt bij mensen door het Organizing proces is wonderbaarlijk. Ik heb een huwelijk weer zien opbloeien bij een stel dat op het punt stond te scheiden. Ik heb een techneut geholpen met het organiseren van zijn werk die een bonus kreeg in plaats van ontslag wat hem boven het hoofd hing. Er gebeuren wonderen wanneer op praktisch en mentaal niveau beweging wordt toegelaten onder begeleiding van Organizing Works.

“Door te leren met mijn hersenspinsels om te gaan en de talloze taken in mijn hoofd te ordenen, kan ik mezelf meer leidinggeven en mijn werk weer met plezier doen. Voor de ervaring met mijn Organizing proces, zat alles in mijn hoofd. Ik moest dan bijvoorbeeld onthouden waar wat ligt. Nu heb ik rust” vertelde een klant aan het einde van een Organizing sessie.

Het levensgeluk wat ik beoogde bij mijn start als Professional Organizer krijg ik keer op keer terug en doet me veel. Zoals de opmerking van een klant: “Ik kan er enorm van genieten dat er veel ruimte is in mijn eigen huis. Dit effect blijft omdat ik het zelf heel prettig vind.”

Vorige week sprak ik een klant naar aanleiding van haar deelname aan het Organizing Works Programma en vroeg hoe het met haar ging. Ze antwoordde: “Ik heb genoten van een korte vakantie en maakte me minder zorgen. Ik ervoer meer rust en meer overzicht. Bij terugkomst was mijn werk en mijn planning goed te overzien. Ik ben er blij mee.”

Via deze weg bedank ik iedereen waar ik de afgelopen 25 jaar mee heb gewerkt en de mensen die me hebben gesteund en geïnspireerd: Klanten, cursisten, Professional Organizers, leveranciers, familie en vrienden.

Vol energie en inspiratie, vervolg ik mijn weg en kijk ik uit naar het volgende lustrum voor Organizing Works. Tot horens!

 

Dankbaar. Trots. Blij.