8,7

Klantbeoordeling | 200+ ervaringen

Zoek in deze site

Interview én handige tips over het organiseren van je werk in kader van 3G (Goed Gebruik Gebouw)


Categorie: Organizing Works | Auteur: Germo Bekendam

Germo is is één van de pioniers op Organizing gebied in Nederland en Europa. Hij heeft sinds 1999 honderden mensen in bedrijven ‘georganiseerd’ en geleerd goed georganiseerd te werken. Ook heeft hij onderzoek laten doen naar de lange termijn effecten van Organizing Trainingen bij zijn klanten. Uit dit onderzoek blijkt dat de leerervaringen bij 84% van de deelnemers leiden tot een gedragsverandering die op de lange termijn merkbaar is. Hij is auteur van het boek ‘Organiseren Werkt!’. Waar zien jullie bij de CHE de grootste voordelen bij het 3G (Goed Gebruik Gebouw) concept? Het concept biedt de mogelijkheid veel bewuster om te gaan met het plannen en uitvoeren van je werk. Planmatig werken leidt tot meer efficiëntie omdat je gedwongen wordt vooraf na te denken over wat je wanneer en waar gaat doen. Dat is organiseren pur sang. Daarnaast is de afwisseling goed. Je kan eens naast een andere collega komen te zitten met een andere kijk op zaken. Dit geeft continu een ander, verfrissend, inzicht.

Jullie noemen jezelf een Professional Organizer en geen professionele opruimcoach: wat is het verschil?

Professional Organizing heeft betrekking op het begeleiden van medewerkers bij het creëren van overzicht en structuur in hun werkomgeving, werkwijze en werkplanning, op basis van vooraf vastgestelde leerdoelen. De nadruk ligt op de gedragsverandering die nodig is om het bereikte overzicht en de structuur vast te houden. Bij een opruimcoach ligt de nadruk op het fysieke opruimen, wat bij Professional Organizing een onderdeel is van de verandering die nodig is om tot overzicht en structuur te komen.

Een van de kaders die we onszelf geven is dat iedereen 1 meter boekenplank krijgt, hoe kijken jullie vanuit jullie expertise tegenaan?

Kaders zijn goed en geven duidelijkheid. Van groot belang hierbij is hoe medewerkers hiermee om moeten gaan. Wat als ze nu 5 meter materiaal hebben? Als mensen gewend zijn veel fysieke materialen te bewaren is het een enorme omschakeling het nu met slechts 1 meter plank te doen. Daar is een gedragsverandering voor nodig in de manier van werken.

“Ik vind het zo fijn om mijn eigen spulletjes om me heen te hebben, en nu met het flexibel werken kan dat niet meer” Reageer eens op deze veel gehoorde uitspraak?

Dit horen we regelmatig. Heeft de medewerker een trolley met eigen materialen? Dan kunnen ze daarin enkele spulletjes in mee vervoeren en hun werkplek personaliseren als ze aan het werk gaan. Aan de andere kant zien we dat het flexibele werken professioneler werken vereist en er daardoor minder of geen ruimte is voor persoonlijke zaken.

Welke simpele tool, die op elke computer zit, wordt wat jullie betreft nog veel te weinig gebruikt?

Het programma Microsoft Outlook. Het is een gebruiksvriendelijk programma voor e-mail management, agendabeheer en dergelijke. Wij zien dat mensen maar 10 tot 30% van de functionaliteiten gebruiken. Er zijn zoveel opties. Neem bijvoorbeeld Snelonderdelen. Hierin kan je een standaard tekst opslaan die je vaak bij het beantwoorden van e-mails gebruikt. Met één druk op de knop kan je deze tekst dan invoegen, scheelt veel tijd en het ‘wiel’ hoeft niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden.

Waar zien jullie bij de CHE de grootste voordelen bij het 3G (Goed Gebruik Gebouw) concept?

Het concept biedt de mogelijkheid veel bewuster om te gaan met het plannen en uitvoeren van je werk. Planmatig werken leidt tot meer efficiëntie omdat je gedwongen wordt vooraf na te denken over wat je wanneer en waar gaat doen. Dat is organiseren pur sang. Daarnaast is de afwisseling goed. Je kan eens naast een andere collega komen te zitten met een andere kijk op zaken. Dit geeft continu een ander, verfrissend, inzicht.

Wat zijn 3 simpele tips waar iedereen zo mee aan de slag kan?

1. Maak gebruik van een digitale agenda in plaats van een papieren agenda.
2. Plan elke actie in en creëer zo overzicht van wat je te doen hebt.
3. Plan tijd aan het begin én het einde van je werkdag voor het plannen en afronden van je werkdag, hierdoor ga je met een goed gevoel naar huis.

Waar moeten we jullie zeker voor vragen?

Wanneer je meer over het digitaal organiseren wilt weten of wanneer je open staat om kritisch naar je werkwijze en werkplanning te kijken. We begeleiden medewerkers 1-op-1 bij het flexibele werken met de Organizing Works training, en we trainen ook in groepen.

 

 

 

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *